Zarys charakterystyki dziecka

 

ZARYS CHARAKTERYSTYKI DZIECKA
1.ROZWÓJ FIZYCZNY
§ Sprawność fizyczna – siła, zwinność, wysportowanie
§ Pobudliwość – szybkość reakcji, potrzeba ruchu, zdolność pozostawania przez dłuższy czas w tej samej pozycji
§ Męczliwość – jak długo potrafi efektywnie pracować fizycznie lub umysłowo, wytrwałość
§ Samodzielność – zaradność, sprawność czynności samoobsługowych
§ Sprawność graficzna – ręka dominująca przy pisaniu, rysowaniu i czynnościach codziennych, rysunki, pismo i inne wytwory
§ Stan zdrowia – jak często choruje i na co, sprawność wzroku, słuchu czy ewentualne defekty, schorzenia w znacznym stopniu zaburzają funkcjonowanie i utrudniają naukę
2. ROZWÓJ EMOCJONALNO - SPOŁECZNY
§ Kontakty z rówieśnikami – pozycja dziecka w klasie, zdolność nawiązywania pozytywnych kontaktów: koleżeństwa, przyjaźni, zdolność przewodzenia innym, dominujący – uległy, akceptowany – odrzucany, pewny siebie – niepewny, śmiały – nieśmiały, bierny
§ Umiejętność współpracy – współdziała tylko z jedną osobą, współpracuje w grupie, w jakich sytuacjach podejmuje współpracę, uczynność, udzielanie pomocy innym,
§ Podejmowanie funkcji w klasie – czy i jakie funkcje podejmuje, jak chętnie, jak wpływa to na jego zachowanie
§ Dominujący nastrój, koloryt emocjonalny – radosny, wesoły, pogodny, spokojny, apatyczny, lękowy, rozdrażniony, gniewliwy, podniecony, płaczliwy;
§ Opanowanie emocjonalne – jak silne bodźce wywołują pobudzenie emocjonalne, czy potrafi opanować negatywne emocje: gniew, złość, rozdrażnienie, jak je wyraża: kłótliwość, zachowania agresywne, płacz itp.
§ Reakcja w sytuacjach konfliktowych – ucieczka (płacz, wycofanie się, agresja wobec innych lub wobec siebie, próby rozwiązania konfliktu
§ Przestrzeganie norm społecznych – dotrzymywanie obietnic i zobowiązań, przestrzeganie regulaminu, kultura osobista, poczucie sprawiedliwości
3. ROZWÓJ POZNAWCZY
§ Spostrzegawczość
§ Zdolność koncentracji uwagi – jak długo potrafi skupić uwagę, na czym łatwiej się koncentruje, a na czym trudniej, co najczęściej rozprasza jego uwagę
§ Pamięć – trwałość pamięci, jakie treści zapamiętuje łatwiej, czy jest to pamięć mechaniczna czy logiczna - ze zrozumieniem treści;
§ Tempo pracy, uczenia się – bardzo wolne, wolne, szybkie, na jakim materiale pracuje szybciej, na jakim wolniej, co wpływa na tempo pracy.
§ Zainteresowania – jakie przedmioty szkolne interesują go bardziej, jakie formy działalności pozaszkolnej
§ Uzdolnienia – artystyczne, sportowe, uzdolnienia w poszczególnych przedmiotach szkolnych;
4. STOSUNEK DO NAUKI
§ Frekwencja – czy lubi chodzić do szkoły, z jakich powodów opuszcza zajęcia
§ Motywacja do nauki – jak chętnie się uczy, co motywuje go do nauki, jak Duzy wysiłek wkłada w opanowanie materiału
§ Aktywność na lekcjach – w której ławce siedzi, czy lepiej odpowiada z ławki czy przy tablicy, zgłaszanie się do odpowiedzi, praca samodzielna, zainteresowanie tokiem lekcji.
5. OSIĄGNIĘCIA W POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTACH
Język polski:
§ Znajomość liter
§ Czytanie – technika głośnego czytania, czytanie ciche ze zrozumieniem
§ Umiejętność opowiadania, opisu
§ Staranność pisma
§ Znajomość i umiejętność stosowania zasad ortografii
§ Zasób słownictwa
§ Umiejętność samodzielnego formułowania wypowiedzi ustnej i pisemnej, który rodzaj wypowiedzi preferuje
§ Wady wymowy – od kiedy, czy były leczone
§ Oryginalność myślenia
Matematyka:
§ Liczenie – sposób i zakres
§ Pojęcie liczby i znaków arytmetycznych
§ Opanowanie podstawowych działań arytmetycznych
§ Rozumienie i rozwiązywanie zadań z tekstem
§ Myślenie abstrakcyjne
Inne przedmioty z którymi radzi sobie dobrze, a w których ma trudności. Ocena osiągnięć dziecka musi brać pod uwagę zakres materiału przewidzianego dla danej klasy.
6. RODZINA
§ Rodzice lub opiekunowie – wiek, wykształcenie, zawód, zdrowie
§ Rodzeństwo
§ Warunki mieszkaniowe i materialne
§ Atmosfera w rodzinie – ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny ( alkoholizm, karani sądownie, dozór kuratora)
§ Współpraca rodziców ze szkołą – pomoc otrzymywana przez dziecko w nauce i trudnościach, częstotliwość kontaktów rodziców ze szkołą; trudności wychowawcze sygnalizowane przez rodziców
7. TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I W NAUCE
§ Rodzaj trudności
§ Jakie mogą być ich przyczyny
§ Czy dziecko powtarzało klasy
§ Jakie środki zaradcze zostały dotychczas zastosowane na terenie szkoły.